elinsahlsten༺♔༻

Alla inlägg under september 2014

Av Elin - 16 september 2014 11:02

Av Elin - 15 september 2014 10:13




Av Elin - 15 september 2014 10:10

  

sporty fall14
 
 
Av Elin - 15 september 2014 09:34

Blomkålssoppa med toastsnibbar

2 portioner

 

 

 

355 kcal/portion







Måndag








Ingredienser






300 g blomkålsbuketter

1 purjolök, ca 150 g, skivad

1 vitlöksklyfta, skivad

½ msk smör


5 dl grönsaksbuljong

½ dl crème fraiche, 34 %, ev. låglaktos

1 msk hackad bladpersilja

salt och peppar


1 msk finskuren gräslök

2 skivor fiberfranska, ev. glutenfria

2 tsk smör eller bregott

2 skivor rökt kalkon eller skinka

2 tomatskivor

30 g chèvre

 

 

 

 

 

 

 

 

Gör så här




 
 

Bryn grönsakerna i smör, häll på buljongen och koka tills blomkålen mjuknat, 7–8 min. Häll av men spara en del av buljongen. Mixa resten slätt, häll tillbaka buljongen, tillsätt crème fraiche och persilja och koka upp. Salta, peppra och strö över gräslöken. Bred smör på brödet, lägg på skinka, tomat och ost. Kläm ihop och grilla i smörgåsgrill. Dela dubbelmackorna diagonalt och servera till soppan.





 
 

Tips: Har du ingen smörgåsgrill går det bra att grilla i 275° ugn.






 
 
 
Av Elin - 15 september 2014 09:32

Av Elin - 13 september 2014 15:18




Då har man beställt kläder så dom kommer la nästa vecka :-) nästa fredag så ska jag och min pojkvän på begravning för hans bror som gick hastigt bort den 23 augusti :-( han blev bara 27 år gammal och det är ingen som vet varför han dog och det kanske vi aldrig kommer att få reda på häller :'-( men vi får se om 3 eller 2 veckor, tyvärr så har jag inte nämt något här på bloggen om hans död, för jag tycker att man ska ha respekt för dom döda och + familj och vänner, men nu skrev jag att jag ska på begravning tack vare så att ni vet om jag kommer va inne på fredagen eller inte, men som jag vet nu så kanske jag kommer va inne men jag är inte 100 % på det :-(





Av Elin - 13 september 2014 10:59







GODMORGON ALLIHOPA! Sovit gott? Hade ni en trevlig fredag? Själv så hade min pojkvän en kill polare här på besök igår kväll och vi kollade på film, fast speciellt mycket film tittande blev det inte. Var i alla fall oerhört kul att träffas igen och det va ett bra tag sedan vi träffades. Nu ska jag rota fram lite kläder som jag ska ha på mig idag, och hoppa in i duschen för klockan 1 så kommer min kära mamma och hennes man hit och hälsar på
 
 
 
 
 

Av Elin - 13 september 2014 10:37

Helgrillad flankstek med balsampotatis

 2 portioner

 

 

370 kcal/portion





P41%

F24%

K35%

 

 

 

 

Lördag

 

 

 

 

 

 

Ingredienser





200 g små tvättade potatisar


200 g delade morötter


½ msk olivolja


salt och peppar


salvia, rosmarin, timjan efter smak


1 bit flankstek, ca 300 g


1 tsk rapsolja


salt och peppar


½ msk balsamvinäger


1 tsk kalv- eller viltfond


150 g bryt- eller vaxbönor



 




Servera med: blandad sallad









 

Gör så här





Sätt ugnen på 225°. Vänd runt rötterna med olja och kryddor. Baka i ugnen ca 20 minuter. Pensla köttet med olja, salt, peppra och grilla ca 3 minuter på var sida. Skvätt vinäger och fond över rötterna, rör runt och baka ca 5 minuter till. Värm bönorna. Skär köttet i tunna skivor tvärsöver fibrerna. Lägg upp tillsammans med potatisen på varma tallrikar. Späd med en gnutta vatten i potatispannan och häll skyn över köttet.







Psst: Flankstek är en styckningsdetalj som är både mör och smakrik. Fråga i butiken om de inte har den.







 

                                     

 

                           

NAMN :  Elin

 

FÖDD :  1991

 

BOR :  Göteborg

 

YRKE :  Personlig assistent

 

 

  

 

 

 I den här bloggen kommer ni att få hänga med mig i mitt liv med massa blandade inlägg & bilder     

   

 

  

             

         

 

 

 

 

       

- Sök i bloggen

- Kategorier

- Arkiv

- Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards