elinsahlsten༺♔༻

Alla inlägg under december 2014

Av Elin - 5 december 2014 10:38

Solgul laxpasta med saffran och apelsin


2 portioner

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

460 kcal/portion

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fredag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Ingredienser













100 g vit fiberpasta, t ex penne, ev. glutenfri

½ skivad röd chilifrukt


1 finhackad schalottenlök

1 hackad vitlöksklyfta

½ msk olivolja


½ krm saffran


zest (finstrimlade gula skalet) av ½ apelsin


saften från 1 apelsin

½ dl passerade tomater


100 g halverade sockerärter

½ dl crème fraiche saffran/tomat


150 g färsk lax i kuber

10 strimlade basilikablad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Garnera med: basilika
















 

Gör så här












Koka pastan. Fräs chili, lök och vitlök lätt i oljan. Rör ner saffran och vänd runt. Tillsätt apelsinskal, apelsinsaft, passerade tomater och sockerärter och låt koka ett par minuter. Blanda ner crème fraiche, lax och basilika, koka upp och vänd sist ner pastan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Elin - 5 december 2014 10:35

Av Elin - 4 december 2014 20:17





Det är alltid mysigt med jul mys på jobbet, tydligen så hade någon på jobbet bakat pepparkakor med grön glasyr på, så jag va bara tvungen att ta ett glas med julmust och smaka på en av pepparkakorna ;-)










Av Elin - 4 december 2014 11:55





Ni har väl inte missat Julkalendern som McDonald's har anordnat i sin app? Varje dag får man öppna en lucka och bakom luckan gömmer sig något gott att äta eller dricka!
 
 
Jag har dock inte hunnit utnyttja någon lucka ännu då det är en liten bit för mig att ta mig till närmsta McDonald's. Och erbjudandena gäller endast i 1 dygn, sedan försvinner de. Men jag vet att när jag får en chili cheese tops i en lucka, då drar jag direkt, haha! Den är den godaste som finns! 
 
 
 
 



Av Elin - 4 december 2014 11:51


  

Untitled #1812
 
 
 
 

Av Elin - 4 december 2014 10:44

  


 
Dags för att öppna LUCKA NUMMER 4!
Det känns som att tiden nästan går för fort nu. Fast det är ganska bra ändå, jag gillar ju inte vintern.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Lussebullar 
 
 
 
 
 
 
 
Ingredienser
 
 
  
50 g jäst 
5 dl mjölk  
150 g smör 
250 g kesella 
2 dl strösocker 
1 g saffran (2 kuvert) 
1 tsk salt 
16 dl vetemjöl
1 st ägg + 1 msk mjölk till pensling
Russin
 
 
 
 
 
 
 
 

Gör så här

 

 

 

1. Värm smör och mjölk  i en kastrull så att det blir 37 grader (fingervarmt)

2. Smula ner jästen i en rymlig bunke. Häll lite av den ljumma mjölkblandningen i bunken och blanda tills all jästen löst sig. Blanda i resten av vätskan.

3. Blanda ner kesella, saffran, socker och salt.

4. Tillsätt nästan allt mjölet, gärna lite i taget och arbeta degen smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs.

5. Täck över degen med en duk och låt jäsa i rumstemperatur cirka 60 minuter.

6. Lyft upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den några minuter.

7. Dela degen i cirka 30 bitar. Rulla sen bitarna till längder, cirka 2 centimeter i diameter.

8. Snurra ändarna åt varsitt in mot mitten och lägg dem på en plåt som är smord eller klädd med bakplåtspapper.

9. Tryck ner russin i snurrornas mitt och låt sen jäsa ytterligare 45 minuter till dubbel storlek.

10. Sätt ugnen på 225 grader.

11. Vispa upp ägget med 1 matsked mjölk och pensla bullarna med blandningen.

12. Grädda mitt i ugnen cirka 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna.

13. Ta ut bullarna och låt dem svalna på ett galler.

 

 

 

Receptet är kopierat från: http://www.recept.nu/recept-nu/kakor-och-tartor/mjol/annas-saftiga-lussebullar/
Förra gången när jag skrev receptet till knäck hade jag inte direkt tagit receptet från en hemsida, vi hade en lapp hemma med receptet så jag skrev ingredienser och så men jag gjorde egentligen om texten helt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                     

 

                           

NAMN :  Elin

 

FÖDD :  1991

 

BOR :  Göteborg

 

YRKE :  Personlig assistent

 

 

  

 

 

 I den här bloggen kommer ni att få hänga med mig i mitt liv med massa blandade inlägg & bilder     

   

 

  

             

         

 

 

 

 

       

- Sök i bloggen

- Kategorier

- Arkiv

- Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards