elinsahlsten༺♔༻

Alla inlägg under december 2014

Av Elin - 10 december 2014 10:53


{silver&gold seasonal}
 
 
 
 

Av Elin - 10 december 2014 10:01

 




I dagens lucka handlar det om att det är smart att ge bort presentkort i julklapp till vänner och familj ;-) Smart ide eller hur !!









Presentkort



Av Elin - 10 december 2014 09:56

 

Av Elin - 9 december 2014 15:17



 





Då va det julmys på jobbet igen ;-) det är mycket tankar man får runt den här tiden med, det är inte bara jag som får olika tankar det är familjen och dom som är runt omkring mig som får det, typ min pojkvän och hans pappa och min mamma och många fler :-I men man får göra så gott man kan man får fortfarande va sig själv som man har vart alla dom andra åren, men till jul så kommer min kära pappa och vi får hoppas om min pojkväns pappa kommer med, för detta året så valde jag och min pojkvän att va hemma bara jag tänker inte åka någon stans inte ens gå ut hehehe :-D om inte jag är tvungen att handla något eller om det har hänt något viktigt, men annars så tänker jag va hemma.

 

 

 

 

 

 

 


Av Elin - 9 december 2014 15:12



Cozy Gift Guide
 
 
 
 

Av Elin - 9 december 2014 10:32






I dagens lucka får ni ännu ett gott recept , den här gången är det Fransk nougat som ni måste smaka på ;-) !

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Fransk nougat

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här behöver du : 

 



5 dl strösocker
1½ dl ljus sirap
1 1/4 dl vatten
1 krm salt

2 äggvitor

1½ dl blandande nötter (mandel + pistage) 
Rosa hushållsfärg







GÖR SÅHÄR :

 

 

 


Rosta nötterna i het, torr stekpanna. Lägg i handduk och gnid dom mot varann så lossnar överflödigt skal. Hacka grovt.

 

 

 

Mät upp ingredienserna till sockerlagen i en kastrull, gärna med tjock botten. Använd en termometer och koka upp till 130 grader. Undvik att röra, då kristalliseras sockret och du får en mörk färg på nougaten.

 

 



Vispa under tiden äggvitorna till hårt skum.

 




När sockerlagen gått upp till 130 grader, ta kastrullen från plattan en minut. Koka sedan upp den igen till 135 grader (går snabbt) och häll den därefter i en fin stråle ner i äggvitorna under kraftig vispning. Fortsätt vispa tills smeten svalnat något men inte för länge då får du en tjock, smulig deg istället. Rör sist ner nötterna.

 

 



Bred ut på oljat bakplåtspapper, klappa ytan med oljade händer och lägg plastfolié över, kavla ut till önskad tjocklek.

 

 

 

 

Vill du färga hälften av nougaten rosa breder du först ut hälften av den vita och färgar sedan resten med några droppar hushållsfärg innan du breder ut den vid sidan om. Låt stå i rumstemperatur tills den svalnat helt. Förvara i burk med lock.

 

 

 

 

Du kan blanda lite maizenamjöl med florsocker (50/50) för att pudra ytan om du ska slå in dom i presentpapper eller bjuda ur skål.

 





 






                                     

 

                           

NAMN :  Elin

 

FÖDD :  1991

 

BOR :  Göteborg

 

YRKE :  Personlig assistent

 

 

  

 

 

 I den här bloggen kommer ni att få hänga med mig i mitt liv med massa blandade inlägg & bilder     

   

 

  

             

         

 

 

 

 

       

- Sök i bloggen

- Kategorier

- Arkiv

- Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards