elinsahlsten༺♔༻

Alla inlägg under juni 2015

Av Elin - 19 juni 2015 08:15



Idag är det midsommarafton och snart så ska jag in och fixa mig för jag ska upp till grillkullen som ligger här på gården :-) jag ska upp ditt för att hjälpa till att klä midsommarstången och sedan så kommer hon jag är peronlig assistent för, jag ska hjälpa henne lite idag jag gör det frivilligt så jag får inget betalt för det, men ni får ha en trevlig midsommar idag kram på er. !



     

Av Elin - 18 juni 2015 10:25

The Sun Is Setting
 

Av Elin - 18 juni 2015 10:09

 



Ikväll så ska jag iväg på personalaktivitet med jobbet :-) vi ska ut och äta igen och ha det trevligt, men jag kommer inte att vara kvar så länge för att jag ska upp tidigt imorgon och hjälpa till på midsommar firandet här på gården :-) midsommar firandet håller på från 10.00 till 16.00 tror jag , men jag kommer säkert att gå upp ditt vid 09.00 för att hjälpa till att bära lite saker. !

 

 

 


Av Elin - 17 juni 2015 16:32

 

Midsommartårta med nötbotten, vit choklad, jordgubbar och flädermarinerade rabarber

 

 

 

Vad passar bättre till midsommarfirandet än en tårta gjord på nötbotten toppad med vit chokladmousse, jordgubbar och flädermarinerade rabarber. Söt, syrlig och alldeles ljuvlig! Passar perfekt till fikat eller som avslutning på firandet.

 

 

 

 

Ingredienser

 

 8 bitar

 

Maräng

  • 1 1/2 dl florsocker
  • 4 dl hasselnötsmjöl (ca 150 g)
  • 3 äggvitor

 

Chokladmousse

  • 200 g vit choklad
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 lime

 

Topping

  • 2 rabarberstjälkar
  • 1 dl koncentrerad flädersaft
  • 1 l jordgubbar

 

 

 


Så här gör du

 

Bra att veta när du ändrar antalet portioner

 

 

Detta recept är gjort för 8 bitar portioner. När du ändrar antalet portioner så ändras också mängden i ingredienserna. I vissa fall kan detta resultera i att tillagningstiden behöver justeras.

 

 

 

  1. Sätt ugnen på 175°C. Kläm fast ett bakplåtspapper i en bakform, ca 22 cm i diameter, med löstagbar kant eller smörj formen med matfett.
  2. Maräng: Blanda florsockret med hasselnötsmjölet.
  3. Vispa äggvitorna till hårt skum i en fettfri bunke. Vänd ner nötblandningen. Bred ut smeten i formen.
  4. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.
  5. Chokladmousse: Hacka chokladen. Koka upp hälften av grädden och ta av från värmen. Rör ner chokladen och låt den smälta helt. Rör slätt med resten av grädden. Låt grädden kallna ordentligt i kylen ca 1 timme.
  6. Vispa upp grädden med en elvisp. Riv det yttersta skalet av limen och vänd ner i moussen.
  7. Topping: Skär bort nedre delen och toppen av rabarbern. Hyvla långa och tunna remsor av rabarbern, vänd dem försiktigt med flädersaften. Dela jordgubbarna i halvor.
  8. Bred chokladmoussen på tårtbotten och fördela jordgubbarna på moussen. Häll av lagen från rabarbern och toppa tårtan med den.

 

 

För alla

 

Fri från gluten.
Innehåller ägg.
Gör laktosfri: välj laktosfri vit choklad eller välj annan laktosfri choklad.
Gör mjölkproteinfri: byt ut vit choklad mot annan mjölkproteinfri choklad.

 

 

 

 


Yoghurtglass med vit choklad och Västerbottensost

 

 

 

Upptäck en frisk dessert med både klassiska och överraskande sommarsmaker. Den här krämiga glassen bjuder på en spännande kombination av hallonswirl och Västerbottensost.

 

 



Ingredienser

 

 4
 

  • 200 g vit choklad
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 dl riven Västerbottensost
  • 200 g hallon
  • 4 dl grekisk yoghurt

 

 

 



Så här gör du

 

Bra att veta när du ändrar antalet portioner


Detta recept är gjort för 4 portioner. När du ändrar antalet portioner så ändras också mängden i ingredienserna. I vissa fall kan detta resultera i att tillagningstiden behöver justeras.

 

 


  1. Hacka chokladen i bitar och smält i grädden under omrörning i en kastrull. Tillsätt sedan osten.
  2. Mixa hallonen grovt med stavmixer och vänd ner tillsammans med yoghurt.
  3. Häll upp i en form och ställ i frysen 2–3 timmar. Rör om ett par gånger under tiden.

 


För alla


Fri från gluten och ägg.
Innehåller mjölkprotein.
Gör laktosfri: välj laktosfri vit choklad, laktosfri grädde och laktosfri matlagningsyoghurt.


Recept och bild från Västerbottensost.



OBS! Livsmedelsverket rekommenderar att man kokar frysta hallon av utländskt ursprung. Bären kan nämligen bära på ett virus som orsakar vinterkräksjuka. Det är däremot ingen fara om du använder frysta hallon plockade i Sverige, därför rekommenderar vi att använda svenska hallon till detta recept.

 

 

Tips

Vill du ha en krämigare glass med hallonswirl? Kör i stället glassmassan några sekunder i mixer efter 1 1/2–2 timmar. Spara 1 dl av de mixade hallonen som du rör ner innan du låter glassen frysa ihop helt.

 

 

 

 

 


 

                                     

 

                           

NAMN :  Elin

 

FÖDD :  1991

 

BOR :  Göteborg

 

YRKE :  Personlig assistent

 

 

  

 

 

 I den här bloggen kommer ni att få hänga med mig i mitt liv med massa blandade inlägg & bilder     

   

 

  

             

         

 

 

 

 

       

- Sök i bloggen

- Kategorier

- Arkiv

- Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards